سبک-آرت-دکو-در-دکوراسیون-داخلی

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی جلوه ای از شکوه و هنرهای زیبا

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی یکی از برجسته‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون داخلی در قرن بیستم محسوب می‌شود که ریشه در کشور فرانسه دارد و در سال‌های بین 1920 و 1930 در اروپا و امریکا طرفداران خود را پیدا کرد.

منشاء سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی به قبل از جنگ جهانی اول برمی‌گردد و از جمله شیک‌ترین و لوکس‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی است.سبک آرت دکو علاوه بر دکوراسیون داخلی بر صنایع دیگر از جمله صنایع دستی،جواهرات و هنرهای زیبا نیز تاثیر گذار بوده است.

تاکید سبک آرت دکو بر وسایل و لوازم گران قیمت است و جلوه‌ای از تجمل،زرق و برق و لاکچری بودن را برای بیننده نمایان می‌کند.این سبک با رنگ‌های غنی،اشکال هندسی جسورانه و جزئیات مشخص می‌شود.

ویژگی‌های سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

سبک آرت دکو در طراحی و دیزاین دکوراسیون منزل یا محل کار از اصول و ویژگی‌های خاصی پیروی می‌کند. برخی از ویژگی‌های این سبک عبارتند از:

استفاده از اشکال هندسی:

آرت دکو اغلب با الگوها و نقوش هندسی مانند الگوهای شورون(Chevron)، فرم های پلکانی، منحنی های گسترده، الگوهای زیگزاگ، اشکال مثلثی تعریف می‌شود.

یکی از نکات قابل توجه در استفاده از اشکال هندسی برای ایجاد تاثیر بیشتر در دکوراسیون داخلی، استفاده از یک اشکال هندسی خاص در اندازه بزرگ است، سپس دیگر اشکال هندسی را در اندازه های کوچک تر، به عنوان شکل مکمل در کنار آن به کار برده می‌شود. استفاده از الگوهای هندسی بر روی دیوارها،کف فضای داخلی و طراحی پارچه‌ها استفاده می‌شود.

سطوح براق و صیقلی

استفاده از سطوح براق و صیقلی نیز از مهم‌ترین اصول در طراحی داخلی و دکوراسیون سبک آرت دکو هستند.استفاده از فلزات،رنگ‌های براق، شیشه‌های درخشان و رنگی، آیینه و کروم باعث ایجاد جلوه‌ای درخشان و جذاب می‌شود.

انتخاب ترکیب رنگ مناسب

از جمله ترکیب رنگ‌های سبک آرت دکو می‌توان به رنگ سیاه و سفید که پالت رنگی ویژه آرت دکو است اشاره کرد که نمایانگر شاخصه اصلی سبک آرت دکو است.

رنگ‌های سبک آرت دکو طیف وسیعی را شامل می‌شوند و طیف رنگی از قرمز به زرد، نارنجی و بنفش، سبز، آبی که به خوبی می‌توانند با رنگهای نقره‌ای، مشکی و کروم ترکیب شوند را شامل می‌شود. استفاده از رنگ طلایی و ترکیب آن با رنگ‌هایی چون سیاه،آبی و سبز نیز در این سبک بسیار رایج است.

استفاده از مبلمان چوبی و فلزی

در این سبک، مبلمان چوبی از جنس چوب بلسان بنفش، گردو، افرا و ساج و مبلمان فلزی از جنس کروم واستیل استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که مبلمانی با طرح‌های گل‌دار در این سبک جایگاهی نداد. همچنین مبلمان مخصوص سبک آرت دکو، معمولا دارای پارچه‌های تک رنگ خنثی از جنس چرم، جیر و با الگوهای هندسی هستند.

استفاده از الگوهای زاویه‌دار و طرح‌های پله‌ای

الگوهای زاویه‌دار، طرح‌های پله‌ای و انحناهای برجسته همگی بدون وجود الگوها و نمایه‌های شلوغ و پیچیده نشانگر جلوه این سبک هستند.

در پایان

دکوراسیون پر زرق و برق و استفاده از المان‌های تزئینی شاخصه سبک آرت دکو است که آن را به سبکی پر طرفدار در صنعت دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید