چگونه-محیط-را-برای-نصب-موکت-اندازه-گیری-کنیم؟

چگونه محیط را برای نصب موکت اندازه گیری کنیم؟

چگونه محیط را برای نصب موکت اندازه گیری کنیم؟

اندازه گیری محیط برای خریدن و نصب موکت یکی از دغدغه های خریداران موکت است و بسیاری برای انجام اندازه گیری با پرداخت هزینه از نصاب می‌خواهند تا این کار را انجام دهد.

موکت به علت داشتن عرض مشخص (معمولا 3 متر) و همچنین طول مشخص( 1 یا 2 یا 3 …) بسیاری را در هنگام خرید دچار چالش می‌کند. در ادامه با هم اصول اندازه گیری محیط برای قرار دادن موکت رامورد بررسی قرار می‌دهیم تا برای خرید موکت دچار اشتباه نشوید.

برای اندازه گیری محیط برای قرار دادن موکت به دو نکته‌ی اصلی باید توجه کرد. نکته اول نحوه‌ی صحیح اندازه گیری محیط و نکته بعدی ابعاد استاندار موکت است که هر کدام به نوبه‌ی خود نقش کلیدی در خریدن و قرار دادن صحیح موکت در محیط می‌کند. در ادامه به تشریح این نکات می‌پردازیم.

نحوه‌ی صحیح اندازه گیری محیط

اولین کاری که باید برای خرید و نصب و قرار دادن موکت انجام داد، داشتن اندازه صحیح و واقعی از محیط است.ابتدا با متر مهندسی اندازه بزرگترین طول و عرض محیط را می‌گیریم.

اگر در محیط بیرون رفتگی و فرورفتگی بزرگی وجود داشته باشد، مثل کمد دیواری و یا ستون‌های بزرگ را اندازه می‌گیریم.این نکته را مد نظر داشته باشید که کمد یا ستون یا هر فرو رفتگی و بیرون آمدگی کمتر از 40 سانتیمتر نیازی به اندازه گیری ندارد.

اندازه‌گیری محیط‌های اریب یا قوس دار و نیم دایره، باید اندازه بزرگترین قطر دایره را در نظر گرفت تا موکت به اندازه کافی تهیه شود.

برای تهیه موکت داشتن مساحت محیط اصلا کمکی به مشخص شدن مقدار لازم موکت نمی‌کند و فقط داشتن بزرگترین طول و عرض محیط است که می‌تواند مقدار دقیق موکت را مشخص کرد.

اکنون با داشتن اندازه‌ها می‌توانید موکت به اندازه‌ی لازم تهیه کنید. اگر توانایی ترسیم کردن اندازه‌ها را روی کاغذ معمولی دارید این کار را انجام دهید و فرورفتگی و برون‌آمدگی‌ها را از آن کم و یا زیاد کنید و ترسیم کنید.

اما اگر این کار را برای شما مقدور نبود نگران نباشید و با داشتن اندازه‌ها و به کمک فروشنده، می‌توانید به اندازه موکت تهیه کنید.

چگونه-محیط-را-برای-نصب-موکت-اندازه-گیری-کنیم؟
چگونه-محیط-را-برای-نصب-موکت-اندازه-گیری-کنیم؟

ابعاد استانداد موکت

اکنون اندازه‌های محیط را داریم و به فروشگاه بابت تهیه موکت مراجعه می‌کنیم. اولین نکته که با آن مواجه می‌شوید، ابعاد خاص موکت است که ممکن است شما را نگران و گمراه کند.نگران نباشید با فهم دقیق ابعاد استاندارد موکت می‌توانید به راحتی اندازه موکت را محاسبه کنید.

موکت‌های موجود در بازار دارای ابعاد مشخص و استانداردی هستند. موکت‌های موجود در بازار با عرض 2 و3 و4 متر هستد. البته اکثر موکت‌های موجود در فروشگاه‌ها با عرض 3 متر است.

مثلا شرکت پالاز که یکی از بزرگترین تولید کننده‌های موکت در ایران موکت‌های خود را با عرض 3 متر تولید می‌کند. در مرحله بعدی به طول موکت توجه کنیم که اکثر شرکت‌ها موکت خود را به طول رند به فروش می‌رسانند. برای نمونه شرکت پالاز موکت را در عرض 3 متر و طول 1 متر ( 3×1- 3×2- 3×3 …) یعنی ضریب 3 به فروش می‌رساند.

البته به این نکته اشاره کنیم که موکت‌ شرکت‌های معتبر مثل پالاز موکت، به خاطر داشتن زیره نمد و تراکم و ارتفاع نخ زیاد، موکت‌های سنگینی هستند و نهایتا بزرگترین توپ موکت آنها به 12 متر طول(3×12) می‌رسد. به دلیل همین در اندازه گیری محیط‌های بزرگتری که ابعاد بزرگتر 12 متر دارند به این نکته باید توجه کرد.

محاسبه و قرار دادن موکت مورد احتیاج برای محیط

اکنون با داشتن اطلاعات کافی از نحوه‌ی صحیح اندازه گیری محیط و ابعاد استاندارد موکت، می‌توانید به تنهایی ابعاد موکت مورد احتیاج خود را محاسبه، خریداری و در محیط قرار دهید.

برای روشن شدن بیشتر این مسئله، چند مثال‌ عملی را با هم مرور می‌کنیم تا به موضوع تسلط پیدا کنیم.

اندازه گیری اتاق خواب برای نصب موکت

اتاقی داریم به عرض 2.8 و طول 3.7 و یک کمد دیواری هم با ابعاد 80 سانتی متر در 2 متر که در طول قرار گرفته است. خوب اگر 3×3 متر مربع موکت تهیه کنیم مقداری کم می‌آید پس باید 3×4 متر موکت تهیه شود و در محیط برش داده و نصب شود.

اندازه گیری اتاق خواب برای نصب موکت

اندازه گیری پذیرایی برای نصب موکت

سالن پذیرایی با ابعاد 5 متر عرض به طول 7 متر داریم. عرض موکت 3 متر است باید یا دو قواره 3×7 تهیه کنیم یا سه قواره 3×5 که مسلما 2 تا قواره 3×7 منطقی تر است.

اندازه گیری پذیرایی برای نصب موکت
اندازه گیری پذیرایی برای نصب موکت

اندازه گیری سالن کنفرانس برای نصب موکت

سالن کنفرانسی با عرض 8 متر ولی طول سالن به یک نیم دایره ختم می‌شود. پس ما بزگترین قطر را در نظر می‌گیریم و طول آن 10 متر می‌شود، پس بر اساس عرض 3 متر و اندازه سالن، باید سه قواره موکت به طول 10 تهیه کنیم.

اندازه گیری سالن کنفرانس برای نصب موکت
اندازه گیری سالن کنفرانس برای نصب موکت

کلام آخر

این نکته را فراموش نکنید در اکثر مواقع به خاطر ابعاد اتاق و یا استانداردهای موکت،مقداری موکت برای شما باقی می‌ماند.سعی کنید خودتان ابعاد موکت را محاسبه کنید. فروشگاه پالاز موکت با داشتن افراد با تجربه در مجموعه خود می‌تواند شما را در محاسبه اندازه دقیق موکت یاری کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید