نصب-پارکت-لمینت

مراحل نصب پارکت لمینت چگونه است؟

مراحل نصب پارکت لمینت به شکلی است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند کار بسیار دشواری است، ولی در حقیقت با فراهم کردن ابزار و همچنین شرایط لازم برای انواع نصب پارکت لمینت کاری بسیار سهل و لذت بخش است.

پارکت لمینت به دلیل جنس مقاوم و با کیفیت در اکثر مناطق، حتی مناطقی با رطوبت بالا قابل نصب است. اما اگر نصب پارکت لمینت اصولی نباشد و طبق قواعد نصب نشده باشد قطعا در آینده نزدیک شما را دچار مشکل خواهد کرد.

در ادامه به برسی اصولی مراحل نصب پارکت لمینت می‌پردازیم تا شما با آگاهی کامل به نصب و اجرای پارکت لمینت مشغول شوید.

امروزه انوع پارکت لمینت به خاطر کیفیت، تنوع رنگ، مدل و مهمتر از همه قیمت مناسب‌تر نسبت به پارکت چوبی، راه خود را به بسیاری از خانه‌ها باز کرده است. پارکت چوبی از جنس چوب درختان است و همین امر باعث شده بسیاری از افراد برای حفظ محیط زیست به مواد جایگزین مصنوعی مانند پارکت لمینت رو بیاورند.

نصب پارکت لمینت باید با اصول و برنامه پیش برود تا بعدها پارکت لمینت دچار مشکل نشود. برآمدگی در لمینت، فاصله افتادن تکه های لمینت و لب دادن پارکت لمینت ار عمده ایرادهای هستند که اگر نصب پارکت لمینت به درستی انجام نشود به وجود می‌آید.

آموزش نصب پارکت لمینت یک موضوع مهارتی است و در عین حال علمی است و یک مقدار به حوصله و دقت احتیاج دارد. در ادامه با بازگو کردن اصولی تمام مراحل نصب پارکت لمینت به شما این مهارت را انتقال می‌دهیم تا با بهترین کیفیت به نصب پارکت لمینت اقدام کنید.

1.بازدید محل نصب و برسی شرایط کف محیط و اندازه گیری

در ابتدا برای نصب پارکت لمینت باید از محل نصب بازدید کنیم. در ابتدا شرایط کف را بررسی کنید.کف کار باید حتما صاف و تراز باشد. نباید حتما نصب پارکت روی سرامیک باشد، نصب پارکت روی سیمان و یا نصب پارکت روی موزاییک نیز  انجام می‌شود.

برای مطمئن شدن از تراز بودن کف می‌توانید از دستگاه تراز الکتری استفاده کنید. راه دیگر و آسان استفاده از یک جسم 1.5 تا 2 متر صاف مانند یک شمشه گچکاری یا حتی یک تایل از خود پارکت لمینت نیز استفاده کرد. شمشه یا تایل را روی قسمت‌هایی از کف که احساس می‌کنید تراز نیست، قرار می‌دهید و اگر زیر جسم ما صاف و یکدست باشد مشکلی بابت نصب لمینت نیست .

با برسی دقیق تراز بودن کف، خیالتان راحت است که در آینده به کلیک‌های پارکت لمینت فشار وارد نمی‌شود و صدای جیرجیر هنگام راه رفتن روی پارکت لمینت ایجاد نمی‌شود.

در مرحله بعد رطوبت محیط را باید مد نظر قرار دهیم . همانطور که قبلا اشاره کردیم جنس پارکت لمینت از پودر چوب و مواد مصنوعی است، پس اگر رطوبت محیط زیاد باشد و یا کف کار خیس باشد نمی‌توان از پارکت لمینت در آن محیط استفاده کرد.

رطوبت هوا به پارکت لیمنت آسیبی نمی‌رساند، فقط رطوبت موجود در خود محیط است که مشکل ایجاد می‌کند. مثلا نمی‌توان پارکت لمینت را برای سرویس های بهداشتی و یا بالکن استفاده کرد یا اگر کف محیط سیمان یا موزاییک شده است باید حتما سیمان و یا مصالح به کار رفته باید به صورت کامل خشک شده باشد تا نصب پارکت لمینت روی سیمان و یا نصب پارکت لیمنت روی موزاییک مشکلی ایجاد نکند.

در آخر تمام شرایط برای نصب پارکت مهیا است و با محاسبه مساحت و همچنین اندازگیری محیط کار برای بدست آوردن مقدار قرنیز، مقدار مورد نیاز پارکت لمینت و قرنیز را تهیه می‌کنیم.

حتما در هنگام تهیه پارکت لمینت پرت کار در نظر گرفته شود و مقدار بیشتر تهیه کنید. برای مثال برای مساحت 100 متر مربع 4 متر مربع بیشتر پارکت لمینت تهیه کنید.همچنین به جز قرنیز، ابزارهای دیگر مانند میانه (برای بین درز دو پارکت) یا گرده (برای بستن انتهای کار) را در نظر بگیرید.

2.انتقال پارکت لمینت ،مواد مصرفی و ابزار به محل کار

جنس پارکت لمینت از جنس چوب و مواد مصنوعی است و جنس چوب به گونه ای است که در برابر دمای محیط واکنش نشان می‌دهد. پارکت لمینت در زمستان و تابستان با سرد و گرم شدن هوا وانکنش نشان می‌دهد و انبساط و انقباظ بسیار کمی دارد. ولی همین انبساط انقباظ را در هنگام نصب نادیده بگیریم، در آینده دچار مشکل می‌شویم.

پارکت لمینت برای اینکه محیط هم دما بشوند، حتما باید قبل نصب 1 الی 3 روز در محیط قرار گرفته باشد تا دمای پارکت با دمای محیط یکسان شود. با این کار دیگر لمینت آماده نصب است و دیگر می‌توانیم به فرآیند نصب بپردازیم.

برای تسهیل در نصب پارکت لمینت، ابزار و مواد مصرفی مانند قرنیز ها، میانه، اسکوتی… مورد نیاز را تهیه کنیم تا حین کار وقفه ای ایجاد نشود.ابزار مورد نیاز هم شامل متر، کاتر، چکش پلاستیکی، اره عمود بر و اره فارسی بر با تیغه چو بر، زبانه چکش خور برای لب لمینت که با آن لمینت را در جای خود محکم می‌کند و در صورت لزوم برای نصب قرنیزها چکش بادی است.

ابزارهای-نصب-پارکت-لمینت
ابزارهای-نصب-پارکت-لمینت

3.شروع به نصب پارکت لمینت

کف کار را کاملا جارو زده تا مواد اضافه‌ای بر روی کف نباشد، سپس فوم را پهن کرده و لب به لب دیوار قرار داده و در حدود 5 تا 10 سانت لبه فوم‌ها روی هم قرار داده و با چسب پهن نواری به هم اتصال می‌دهیم. جنس خود فوم به صورت فشرده است و با چسب زدن به هم و یکپارچه کردن فوم باعث می‌شویم که خود فوم عایق نسبتا خوبی در برابر صدا و هدر رفت انرژی شود.

اکنون گوشه کار که تقریبا زاویه 90 درجه و مناسب دارد را انتخاب کرده و بسته‌های لیمنت را با فاصله کم قرار داده و شروع به کار می‌کنیم. هر بسته از پارکت لیمنت بر اساس شرکت سازنده به طور میانگین داری 8 تکه است که به هر تکه از این پارکت لمینت ها تایل می‌گوییم .

هر تایل هم دوباره اندازه استاندارد دارد ولی اکثر تایل پارکت لمینت ها در ابعاد میانگین 20 سانتی متر در 120 سانتی متر است. در انتهای این تایل‌ها شیارهایی وجود دارد که به آن‌ها کلیک یا کام زبانه می‌گوییم.

این کلیک‌ها دوباره بر اساس شرکت سازنده دارای شکل خاص خود و کیفیت متفاوت است و هرچقدر کیفیت کلیک ها بالا باشد در واقع عمر پارکت لمینت بالا می‌رود.

اکنون تایل پارکت‌ها را در کنار هم قرار می‌دهیم و کلیک‌ها را به هم متصل می‌کنیم. ابتدا یک خط طولی را با چند تایل ایجاد می‌کنیم بعد ردیف کناری را شروع می‌کنیم ولی باید یک تایل را برش داده تا کلیک‌های طولی در کنار هم قرار نگیرد و پارکت لمینت به صورت آجری در عرض هم قرار گیرد.

هنگامی که چند تایل به هم متصل شد، در کنار تایل‌هایی که کنار دیوار قرار گرفته اند یک جسم با ضخامت 1 سانت قرار می‌دهیم تا لمینت با دیوار فاصله داشته باشد. این کار را برای همه تایل‌هایی که به دیوار ختم می‌شوند انجام می‌دهیم.

با گذاشتن فاصله بین دیوار فضای لازم برای انبساط و انقباض پارکت لمینت را فراهم کردیم و دیگر نگران باد کردن و لب دادن و حتی ایجاد صدا در پارکت لمینت نیستیم. به این فاصله به اصطلاح درز انبساط و انقباض نیز می‌گویند و بسیار مهم است و باید حتما لحاظ شود. البته نگران زیبایی کنار کار نباشید و با نصب قرنیز بر روی این درز، کار بسته می‌شود و درزهای آن محو خواهد شد.

به کار ادامه می‌دهیم، تایل ها را با زاویه 45 درجه در شیار تایل نصب شده قرار می‌دهیم و بعد به سمت کف حرکت می‌دهیم و به راحتی در هم قفل می‌شوند و با قرار دادن زبانه‌ لبه در لب تایل و با ضربه زده با چکش پلاستیکی به آن از قفل شدن و قرار گرفتن کامل کلیلک ها در جای خود اطمینان حاصل می‌کنیم.

اکنون دیگر تمام موارد فنی کار را آموخته اید، اما چند نکته‌ی نصب پارکت لمینت است کلیدی که حتما باید به آنها بپردازیم:

نکته‌ی اول جهت نصب پارکت لمینت است. بهتر است برای زیبایی بیشتر، نحوه‌ی قرار گرفتن تایل های پارکت در سالن‌های آفتاب گیر به گونه ای باشد که تایل ها عمود بر سمت نورگیر محیط باشد تا درزهای عرضی کار مشخص نشود.

نکته‌ی بعدی در مکان‌های بزرگ است. اگر طول و عرض سالن بسیار زیاد باشد مثلا سالن با عرض 10 به طول 20 متر حتما باید در وسط کار مقطعی ایجاد شود تا برای انبساط و انقباض لمینت مشکلی ایجاد نشود. شکاف ایجاد شده در حدود 2 سانتیمتر کافی است و آن را هم با ابزار میانه می‌توان پوشش داد.

نکته بعدی مسئله گرمایش از کف است. اگر در کف کار سیستم گرمایش از کف اجرا شده حتما باید از مقاومت پارکت لمینت در برابر گرمایش از کف اطمینان حاصل کنیم و در مرحله پهن کردن فوم، لایه محافظ که مخصوص گرمایش از کف است را ابتدا در زیر فوم پهن کرده بعد فوم را روی آن قرار دهیم تا به لمینت آسیب نرسد.

نصب-پارکت-لمینت
نصب-پارکت-لمینت

 نکته آخر:

نصب پارکت لمینت چقدر زمان می‌برد؟ این بستگی به متراژ کار و سختی کار دارد. برای مثال سالنی که دیوارهای صاف و بدون تورفتگی و بیرون آمدگی داشته باشد بسیار سریع‌تر از سالنی که دارای دیوارهای زیاد با شکستگی‌های زیاد است. به طور کلی یه منزل با متراژ زیر بنای 100 متر مربع ، ظرف مدت یکروز هم پارکت لمینت و هم قرنیزها را می‌شود نصب کرد.

4.نصب ابزار و قرنیز

بعد از اتمام نصب پارکت لمینت به قسمت نصب قرنیز و ابزار می‌رسیم. همانطور که قبلا اشاره شد مهمترین نقش قرنیز پر کردن درز انقطاعی است که ما بین پارکت و دیوار  است. البته با انتخاب قرنیز زیبا و متناسب با پارکت لمینت، به کار خود جلوه‌ی متفاوتی می‌بخشید.

قرنیز را با دستگاه فارسی‌بر برش می‌زنیم و تمام زوایا را با قرنیز به شکل قابل قبول در کنار هم قرار می‌دهیم و با چکش بادی یا چسب آکواریم ثابت می‌کنیم. برای جاهایی مثل فضای بین اتاق و پذیرایی نیز از میانه استفاده کرده یا برای بستن کار از ابزار گرده استفاده می‌کنیم.

پارکت-لمینت
پارکت-لمینت

در پایان

نصب پارکت لمینت احتیاج به مهارت اولیه کار با ابزار ساده نجاری دارید. اگر این مهارت اولیه را ندارید و با ابزار آشنایی ندارید بهتر است نصب لمینت را به یک فرد متخصص بسپارید وگرنه ممکن است به خود آسیب بزنید.

حتما در حین نصب از عینک محافظ استفاده کنید. مراحل نصب پارکت لمینت را با هم مرور کردیم اکنون می‌توانید با حوصله و دقت و رعایت اصول ایمنی به نصب پارکت مشغول شوید. اگر هم احتیاج به مشاوره و حتی نصاب ماهر پارکت لمینت دارید می‌توانید با خانه پالاز کرج در تماس باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید