دکوراسیون-داخلی-به-سبک-مدرن

دکوراسیون داخلی به سبک مدرن;اصول طراحی مدرن در دکوراسیون

دکوراسیون داخلی به سبک مدرن برگرفته از معماری مدرن است که با شعار “فرم تابع عملکرد است” در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل گرفت و تا امروز مورد استقبال معماران و طراحان داخلی گردیده است.

در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن سعی بر آن است که تا جای ممکن جزئیات غیر ضروری حذف شده و از پالت‌های رنگی و مصالح محدود بهره گرفته شود.

امروزه به علت کوچک بودن فضاهای مسکونی و آپارتمان نشینی استفاده از دکوراسیون داخلی مدرن به علت سادگی و اصولی که دارد طرفداران بسیاری دارد.

البته این نکته را در نظر بگیرید که برای فضاهای بزرگ هم سبک مدرن استفاده می‌شود، اما به دلیل ویژگی‌هایی که دکوراسیون داخلی مدرن داراست برای فضاهای کوچک مانند فضاهای آپارتمانی به نسبت دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک مناسب‌تر است.

اصول دکوراسیون داخلی مدرن

اصول دکوراسیون داخلی مدرن تابع قوانینی است که رعایت آنها به زیباتر کردن فضای داخلی منزل یا هر فضای دیگری از جمله فضای اداری یا تجاری کمک می‌کند.

• در دکوراسیون مدرن استفاده از خطوط صاف و ساده‌ی افقی و عمودی بسیار به چشم می‌خورد که برای دوری از هرگونه تزئینات و پیچیدگی از این خطوط استفاده می‌کنند که علاوه بر آن، باعث حس آرامش در فضای داخلی می‌شود.

• از دیگر ویژگی‌های دکوراسیون داخلی مدرن استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید و خاکستری است که در کنار یک رنگ پر جنب و جوش به عنوان رنگ‌های تاکیدی در فضای داخلی مدرن استفاده می‌شود.

• در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن سعی بر آن است که از پلان‌های باز برای فضای داخلی بهره ببرند،بدین منظور که تا جای ممکن فضای داخلی دارای دیوارهای کم یا بدون دیوار باشد تا به نوعی یکپارچگی فضاهایی مانند آشپزخانه و فضای ناهار خوری را که دارای عملکردهای مشابهی هستند را فراهم کرد.

• از جمله موارد دیگر در دکوراسیون مدرن استفاده از متریال‌های طبیعی مانند چوب در کنار متریال‌های صنعتی مانند بتن،شیشه و فلز است.

• یکی دیگر از اصول دکوراسیون داخلی مدرن استفاده از پنجره‌های بزرگ است که باعث جذب نور طبیعی بیشتر برای فضای داخلی می‌شود. چنانچه امکان داشتن پنجره‌های بزرگ را ندارید سعی کنید از پرده‌های بسیار ساده استفاده کنید تا اجازه ورود نور به فضای داخلی داده شود.

• از موارد دیگر در دکوراسیون مدرن استفاده از الگوهای هندسی است. گزینه‌های زیادی برای استفاده از الگوهای هندسی در دکوراسیون مدرن است، به عنوان نمونه در فرش یا موکت،تابلوهای نقاشی،بافت‌های پارچه‌های رومبلی یا روتختی،مبلمان و کاغذ دیواری.

دکوراسیون-داخلی-به-سبک-مدرن
دکوراسیون-داخلی-به-سبک-مدرن

رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن

استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی مدرن بستگی بسیار زیادی به مساحت فضای داخلی،نور،چیدمان و متریال به کار رفته دارد و حتی روانشناسی رنگ و احساسات و روحیات افراد ساکن در خانه در انتخاب رنگ بسیار نقش دارد.

به طور کلی در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن از رنگ‌های خنثی مانند سفید و خاکستری برای دیوارها بیشتر استقبال شده و از رنگ‌های اولیه مانند قرمز،زرد و آبی به عنوان رنگ مکمل و به عنوان رنگ‌های تاکیدی استفاده می‌شود.

رنگ‌های مکمل معمولا یکنواختی رنگ‌های خنثی را از بین می‌برد و از این رنگ‌ها می‌توان در قالب کوسن‌ها،فرش و عناصری از مبلمان و اکسسوری استفاده کرد.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

در آشپزخانه‌های مدرن به عنوان مهمترین فضای داخلی خانه، استفاده از درب‌های کابینت‌ ساده که دارای دستگیره‌هایی ساده یا بصورت مگنتی هستند از ویژگی‌های این سبک از آشپزخانه هستند.

معمولا در آشپزخانه‌های مدرن از وسایلی که کاربردی هستند و دارای عملکرد است استفاده می‌کنند و سعی بر آن است از داشتن وسایل دکوری دوری شود.

در آشپزخانه‌های مدرن از رنگ‌های خنثی مانند سفید یا خاکستری به عنوان رنگ اصلی یا متریال چوب یا ام‌دی‌اف های طرح چوب به عنوان متریال اصلی در کنار متریال‌هایی مانند شیشه یا تایل‌های رنگی به عنوان یک پوشش برای دیوار بین کابینتی استفاده می‌کنند.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن
دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون مدرن اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب به سبک مدرن نیز دارای طراحی ساده و بدون تزئینات و به دور از هرگونه شلوغی است.در اتاق خواب مدرن نیز از رنگ‌های خنثی به همراه متریال‌هایی همچون چوب برای تخت خواب و کتابخانه یا شلف بهره گرفته می‌شود.

استفاده از پارچه‌های ساده برای روتختی و تزئین دیوارها با کاغذ دیواری‌های ساده یا دارای طرح‌های هندسی به همراه تابلوهای مدرن از ویژگی‌های اتاق خواب مدرن محسوب می‌شود.

دکوراسیون مدرن پذیرایی

در پذیرایی‌های مدرن رعایت و توجه به فاکتورهایی که در اصول دکوراسیون داخلی مدرن به آن پرداخته شد بسیار مهم است.توجه به فاکتورهایی چون:

• رنگ‌های خنثی+رنگ‌های مکمل

• مبلمان مدرن+استفاده از کف‌پوش مناسب مانند پارکت لمینت

• پنجره‌های بزرگ یا پرده‌های ساده در صورت کوچک بودن پنجره‌ها برای جذب نور طبیعی

• طراحی سقف ساده+نورپردازی مخفی+استفاده از لوسترهای ساده با طرح مینیمالی

• استفاده از فرش‌های کوچک ساده یا دارای الگوهای هندسی یا موکت‌های مدرن در اندازه‌های نه چندان زیاد مانند پالاز موکت طرح الماس یا موکت پالاز طرح باران

• استفاده از کاغذ دیواری مدرن+تابلوهای مدرن

در پایان

چنانچه در مقدمه‌ی این مقاله به آن اشاره شد با توجه با کوچک شدن خانه‌های امروزی استفاده از دکوراسیون داخلی مدرن به علت سادگی و تاکید بر کاربردی بودن آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

سبک مدرن دارای زیر شاخه‌هایی مانند سبک مینیمال یا سبک معاصر است که با کمی تحقیق و جستجو می‌توانید مناسب‌ترین سبک را برای فضای مسکونی خود فراهم نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید