طراحی-داخلی-به-سبک-معاصر

طراحی داخلی به سبک معاصر | 8 ویژگی سبک معاصر در معماری داخلی

طراحی داخلی به سبک معاصر از جمله سبک‌های دکوراسیون داخلی است که قدمت این سبک به سال 1970 برمی‌گردد .این سبک که با سادگی،پیچیدگی‌های ظریف و استفاده از خطوط روشن و واضح تعریف می‌شود از جمله سبک‌های معماری داخلی است که همیشه در حال تکامل است و به نوعی از جمله سبک های بروز است.

تفاوت سبک مدرن و معاصر در معماری داخلی

در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن و  سبک معاصر  تفاوت‌هایی وجود دارد که در این بخش به آن پرداخته می‌شود:

• در سبک مدرن، از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ استفاده می‌شود، در حالی که در سبک معاصر، فلزات و شیشه نیز به کار گرفته می‌شوند.

• در سبک مدرن، طراحی بر پایه سادگی و مینیمالیسم استوار است، در حالی که در سبک معاصر، از شکل‌های هندسی ساده و رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود.

• در سبک مدرن، از نور طبیعی برای روشنایی فضا استفاده می‌شود، در حالی که در سبک معاصر، از نور مصنوعی و روشنایی فرعی نیز بهره می‌برند.

• در سبک مدرن، از خطوط تمیز و ساده استفاده می‌شود، در حالی که در سبک معاصر، از خطوط منحنی و شکل‌های هندسی پیچیده نیز استفاده می‌شود.

• سبک مدرن به سادگی و مینیمالیسم تاکید دارد، در حالی که سبک معاصر از شکل‌های هندسی پیچیده و مواد متنوع استفاده می‌کند.

ویژگی‌های سبک معاصر در طراحی داخلی

طراحی داخلی به سبک معاصر دارای ویژگی‌هایی است که بسیاری از این ویژگی‌ها با سبک مدرن و مینیمال تقریبا مشترک است.در این قسمت به 8 ویزگی طراحی داخلی به سبک معاصر می‌پردازیم:

1.استفاده از خطوط واضح و صاف و اشکال هندسی ساده

فضای داخلی معاصر با خطوط تمیز و صاف مانند خطوط عمودی و افقی و اشکال هندسی ساده مانند مربع و مستطیل مشخص می شود.

2.پالت رنگ های خنثی

فضای داخلی معاصر به شدت به پالت های رنگی خنثی مانند سفید، بژ، خاکستری و مشکی به عنوان رنگ‌های پایه متکی است.

3.مینیمالیسم

فضای داخلی معاصر نسبت به سایر اشکال طراحی داخلی، با تمرکز بر عملکرد به جای تزئینات، بیشتر مینیمالیست و ساده است.

4.استفاده از متریال طبیعی و مدرن

فضای داخلی معاصر اغلب از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ ومتریال مدرن مانند فلز،بتن و شیشه استفاده می شود.

5.فضاهای ساده و بی پیرایه

فضاهای داخلی معاصر با تمرکز بر پلان های طبقه باز و چیدمان مبلمان مینیمالیستی تمایل دارند که سادگی و خلوتیرا در معرض نمایش قرار دهند.

6.عناصر سازه‌ای

عناصر ساختاری مانند کانال‌های هوا، آجرهای شکسته، و لوله‌های لوله‌کشی در معرض دید را می‌توان در فضای داخلی معاصر گنجاند تا بافت و جذابیت بیشتری به آن اضافه شود.

7.استفاده از خطوط منحنی

فضای داخلی معاصر اغلب دارای خطوط منحنی است که می تواند نرمی و تعادل را به خطوط تمیز و صاف که مشخصه سبک است اضافه کند.

8.استفاده از رنگ‌هایی با کنتراست بالا

استفاده از رنگ های با کنتراست بالا در سبک معاصر برای دادن حس مدرن به فضای داخلی استفاده می‌شود.یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد استفاده از رنگ های با کنتراست بالا به خاطر بسپارید این است که این توهم را ایجاد می کند که رنگ به سیاهی نزدیک تر است تا سفید.استفاده از رنگ‌های خنثی به عنوان پس زمینه و ترکیب آن با رنگ‌های جسورانه از ویژگی‌های این سبک است.

طراحی-داخلی-به-سبک-معاصر
طراحی-داخلی-به-سبک-معاصر

چه رنگ‌هایی در دکوراسیون داخلی به سبک معاصر مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون داخلی به سبک معاصر بسیار به چشم می‌خورد.رنگ‌هایی مانند خاکستری،سفید،مشکی که جلوه‌ای ساده را به ارمغان می‌آورد.

با این حال برخی از طراحان داخلی از رنگ‌های جسورانه‌ای مانند قرمز و زرد یا رنگ‌های روشن را به صورت محدود و در قالب وسایل خانه برای جلوگیری از یکنواختی و سردی فضای داخلی به عنوان رنگ‌های مکمل در سبک معاصر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک مبل با رنگ روشن را می توان با دیوارها و کفپوش های خنثی به خوبی ترکیب کرد.

چگونه از نورپردازی در فضای داخلی به سبک معاصر استفاده کنیم؟

برای نورپردازی در داخلی به سبک معاصر، می‌توان از انواع لامپ‌ها و وسایل روشنایی مختلف استفاده کرد.

استفاده از لامپ‌های LED:این لامپ‌ها به دلیل مصرف کمتر انرژی و عمر طولانی‌تر، برای نورپردازی داخلی به سبک معاصر بسیار مناسب هستند که به شکل‌های مختلف در سقف،دیوار و کف استفاده می‌شوند.

لامپ‌های هالوژن: این لامپ‌ها نوری با کیفیت و روشنایی بالا ایجاد می‌کنند و برای نورپردازی در داخلی به سبک معاصر مناسب هستند.

چراغ‌های طرح دار: در طراحی داخلی به سبک معاصر، استفاده از چراغ‌های طرح دار بسیار متداول است. این چراغ‌ها می‌توانند باعث ایجاد الگوهای جالب و جذاب در فضا شوند.

استفاده از نورپردازی مخفی: در طراحی داخلی به سبک معاصر، استفاده از نورپردازی مخفی برای ایجاد جلوه‌های مختلف در فضا بسیار متداول است. این نورپردازی‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی از جمله نورپردازی پشت پرده، نورپردازی زیر مبلمان و نورپردازی در سقف انجام شوند.

در پایان

سبک معاصر در معماری داخلی مترادف با سادگی و آرامش است.این سبک که در طراحی فضاهای اداری و تجاری هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است در تمام المان‌هایی که در آن وجود دارد به نوعی ظرافت و خطوط ساده را به نمایش می‌گذارد و با تمرکز بر رنگ‌ها و ترکیب اشکال ساده و پیچیده فضایی زیبا و جذاب را به ارمغان می‌آورد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید